Umelá inteligencia bojuje proti falzifikátom umenia
Umelá inteligencia (AI) vyvolala obavy z jej schopnosti napodobňovať umenie, no startupy ako Art Recognition dokazujú, že táto technológia môže byť tiež silným nástrojom v boji proti falzifikátom umenia. Vysvetľuje to Carina Popovici, generálna riaditeľka a zakladateľka spoločnosti.
Art Recognition, priekopník v používaní AI na overovanie umeleckých diel, sa preslávil po objavení viac ako 40 falošných obrazov vrátane údajných diel Moneta a Renoira, ktoré sa pokúšali predať na eBay. „Napriek tomu, že AI predstavuje hrozbu pre znalcov umenia, je to ďaleko od pravdy. Namiesto toho dopĺňa odborníkov na umenie a tradičné metódy autentifikácie,“ zdôrazňuje Popovici.
Spoločnosť Art Recognition, ktorú v roku 2019 založil Popovici, sídli v Adliswile neďaleko Zürichu a spolupracuje s umeleckými galériami, aukčnými domami a zberateľmi.
Ako to funguje?
„Používame AI založenú na konvolučnej neurónovej sieti, ktorá sa učí hlavné charakteristiky umelca z autentických fotografií a potom ich rozpoznáva v nových dielach, ktoré sme predtým nevideli,“ vysvetľuje Popovici, tiež dizajnér softvéru. Umelá inteligencia najprv prejde jedno- až trojdňovou školiacou fázou, pričom skúma fotografie všetkých umelcových známych diel a negatívne príklady falzifikátov pomocou poskytovateľov cloudových služieb, ako sú AWS a Azure.
Kľúčovou funkciou, ktorá pomáha softvéru overiť pravosť diela, sú ťahy štetcom, hoci analyzuje aj iné prvky, ako je farebná paleta a kompozícia. „Autentifikácia umenia sa tradične opierala o odborný posudok, ktorý zostáva dominantnou autoritou. Tento prístup je však subjektívny a náchylný na ľudské chyby,“ dodáva Popovici. "Toto sústreďuje veľa sily v jednej osobe, čo často vedie k sporom a kontroverziám vo svete umenia."
Hoci Art Recognition nie je neomylný a svoje výsledky prezentuje s percentom pravdepodobnosti, že v posledných prípadoch na eBay prekročilo 90 %, Popovici uznáva, že technológia má svoje obmedzenia.
Táto technológia zatiaľ nedokáže overiť diela Vermeera, pretože je známych len asi 36 (väčšia databáza poskytuje väčšiu presnosť), ani efektívne rozlíšiť vysoko zreštaurované diela, ako napríklad Salvator Mundi, ktorého autorstvo Leonarda da Vinciho stále existuje. sa diskutuje.
V súčasnom umení má tento nástroj problém overiť kópie slávnych obrazov Jacksona Pollocka alebo originály Modiglianiho, umelca, ktorého skutočné diela stále vyvolávajú medzi odborníkmi nezhody.
Prispievame k transparentnejšiemu trhu s umením
Popovici vyzdvihuje prínos svojej spoločnosti k transparentnejšiemu trhu s umením, aj keď AI predstavuje hrozbu aj tým, že dokáže replikovať štýly renomovaných umelcov a vyrábať falzifikáty. „Trénujeme náš algoritmus, aby sme odlíšili autentické kúsky od falzifikátov generovaných AI, pričom program napĺňame digitálnymi falzifikátmi,“ zdôrazňuje. Okrem toho táto technológia nielen bojuje proti imitáciám, ale podieľa sa aj na interaktívnych zážitkoch v múzeách a galériách a na analýze trendov trhu.
„Generatívne modely AI prinášajú revolúciu do spôsobu, akým umelci skúmajú kreativitu. Som si istý, že v budúcnosti uvidíme ešte veľkolepejšie diela s pomocou AI,“ bráni sa Popovici. Umelecké uznanie už bolo testované na kontroverzných dielach, ako sú Samson a Dalila pripisovaných Rubensovi v Národnej galérii v Londýne, o ktorých softvér určil, že to nie je flámsky majster, zatiaľ čo autoportrét Van Gogha v Národnom múzeu v Osle bola úspešne overený.