Silný globálny nárast elektromobilov a hybridných áut
Počet elektromobilov na celom svete stále rýchlo rastie. Na konci roka 2023 sa ich počet pohyboval okolo 42 miliónov, ako určilo Centrum pre výskum solárnej energie a vodíka. To bolo o dobrých 50 percent viac ako rok predtým. Počítali sa nielen čisto elektrické vozidlá, ale aj plug-in hybridy a elektromobily s takzvanými "predlžovačmi" dojazdu, na ktoré sa často používa malý spaľovací motor.
Domovom elektrických pohonov je jednoznačne Čína. Podľa Centra pre výskum solárnej energie a vodíka tam bolo k dátumu správy 23,4 milióna týchto áut – to je viac ako polovica svetovej populácie. USA sú dvojkou, no so 4,8 miliónmi vozidiel už výrazne zaostávajú. Na treťom mieste je Nemecko s 2,3 milióna, pred Francúzskom a Spojeným kráľovstvom s 1,6 a 1,5 milióna.
Je nepravdepodobné, že by sa dominancia Číny v krátkodobom horizonte zmenila. V roku 2023 tam zásoby vykázali výrazne silnejší rast o 60 percent ako v Nemecku, USA a na väčšine ostatných relevantných trhov.
Na dosiahnutie cieľov v oblasti elektromobility potrebuje trh nové impulzy, uviedol Andreas Püttner z Centra pre výskum solárnej energie a vodíka. „Iniciatíva rastu federálnej vlády na zvýšenie podpory pre elektrické firemné autá môže byť len prvým krokom.“ Vzhľadom na napäté rozpočty navrhuje zrušiť dotácie pre konvenčné vozidlá, ktoré poškodzujú klímu – napríklad daňové zvýhodnenie nafty či privilégium služobného auta pre spaľovacie motory.
Najväčšími výrobcami čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov boli v roku 2023 čínska značka BYD s dobrými 3 miliónmi nových registrácií, Tesla s 1,8 miliónmi a VW s miliónom. BMW sa umiestnilo na šiestom mieste s takmer 570 000 vozidlami, kým Mercedes na desiatom mieste s približne 400 000 vozidlami. Pokiaľ ide o inventár, poradie bude pravdepodobne podobné, aspoň na prvých troch miestach: aspoň to platí pre kumulatívne nové registrácie výrobcov. Inventár sa však môže líšiť, pretože autá sa pokazia alebo sú odstavené z iných dôvodov. Centrum pre výskum solárnej energie a vodíka neposkytlo žiadne skutočné čísla zásob podľa značky.
Podľa týchto kumulatívnych nových evidenčných čísel pochádzajú dve najbežnejšie autá s elektrickým pohonom od Tesly: Model Y s takmer 2,5 a Model 3 s dobrými 2,3 miliónmi vozidiel. Výrobca však ťaží aj z toho, že vzhľadom na pomerne úzky sortiment sa nákupy sústreďujú na niekoľko modelov. Nemeckí výrobcovia si v tomto rebríčku počínajú výrazne horšie: do top 10 sa dostal iba VW ID.4: s dobrým počtom 510 000 kumulatívnych nových registrácií je celosvetovo na siedmom mieste.
„Na dosiahnutie cieľov ochrany klímy je naliehavo potrebná atraktívna ponuka v nižších a stredných segmentoch vozidiel, aby bolo možné osloviť väčšiu skupinu kupujúcich,“ hovorí Püttner. Ak nemeckí alebo európski výrobcovia túto medzeru nezaplnia, existuje riziko, že „iní výrobcovia, najmä z Číny, využijú túto príležitosť, aj keď sa tomu v súčasnosti snaží zabrániť zavedenie represívnych ciel na európskej úrovni“.