Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovakov
Ceny batérií už nebránia revolúcii v elektromobilite, resp. prevažnej časti cestnej dopravy, vyplýva z analýzy výskumnej organizácia BloombergNEF. Tie totiž mali klesnúť na úroveň, ktorá umožňuje vo väčšine segmentov robiť elektromobily za rovnaké či dokonca nižšie ceny ako v prípade porovnateľných spaľovákov. Aj keď zatiaľ len lokálne.
Podľa čínskych zdrojov prebieha v Číne cenová vojna už aj na trhu s batériami. Zdroje z tamojšieho priemyselného reťazca pritom podľa čínskych médií hlásia neuveriteľne nízke ceny batérií, predovšetkým typu LFP.
Publikované neoficiálne ceny pritom naznačujú, že minimálne v Číne bola bezpečne pokorená tzv. „magická“ cenová hranica – 100 $/kWh (cca 92 €/kWh) na úrovni batériového packu, ktorá sa už dlhé roky považuje za prelom umožňujúci vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov.
A aktuálne výskumná organizácia BloombergNEF (BNEF), ktorá už roky analyzuje trh s batériami pre elektromobily, na základe svojej najnovšej analýzy potvrdzuje, že bol dosiahnutý cenový prelom. V skratke pritom hovorí, že „čínske batérie sú teraz dostatočne lacné na to, aby poháňali obrovské zmeny“ v rámci dekarbonizácie cestnej dopravy.
„Magické“ cenovky
Podľa BNEF klesla v Číne cena batériových článkov LFP o polovicu na priemerných 53 $ (cca 49 €) za 1 kWh. Priemerná globálna cena tohto druhu batérií mala byť pritom v minulom roku 95 $/kWh (cca 87 €/kWh). A ceny „najpredávanejších druhov batérií“ na úrovni packu majú byť v Číne pod spomínanou „magickou“ hranicou 100 $/kWh od októbra minulého roku. V prípade LFP chémie je to pritom len 75 $/kWh.
Elektromobily lacnejšie ako iné autá
Vďaka uvedenému sú podľa BNEF na najväčšom automobilovom trhu na svete autá s elektrickým pohonom z hľadiska priemernej transakčnej ceny lacnejšími ako autá s akýmkoľvek iným druhom pohonu. A to aj po vyňatí veľmi lacných elektrických minivozdiel. Až 2/3 elektromobilov na čínskom trhu majú byť pritom lacnejšie ako porovnateľné spaľováky.
BNEF síce upozorňuje, že potrvá istý čas, kým sa tento výrazný pokles cien batérií naplno prejaví aj mimo Číny, avšak dodáva, že z časti sa to už deje. Nízke ceny batérií sa pritom maju udržať minimálne niekoľko nasledujúcich rokov.
Čo je za tým?
BNEF tiež vysvetľuje, čo má byť za prudkým poklesom cien batérií využiteľných v elektromobilite či energetických úložiskách. Prvým dôvodom má byť prudké zníženie cien surovín za ostatného 1 a pol roka. Ďalej to má byť nadmerná produkčná kapacita, ktorá tlačí výrobcov k znižovaniu cien, aby si udržali trhový podiel. A pod klesajúce ceny sa malo podpísať aj zlepšovanie technológií a výrobných procesov.