Elektromobilita v Európe: Tesla stráca pôdu pod nohami, čínski giganti útočia

Elektrické a hybridné vozidlá rýchlo získavajú na popularite naprieč Európou a predbiehajú tradičné benzínové a naftové autá. Napriek rastúcemu dopytu sa však Tesla snaží udržať si svoju pozíciu.
Nové údaje od Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) ukazujú, že od januára do mája 2025 tvorili batériové elektrické vozidlá (BEV) 15,4 % registrácií nových automobilov v EÚ – čo je nárast z 12,1 % za rovnaké obdobie minulého roka. Hybridné vozidlá si viedli ešte lepšie a získali 35,1 % podiel na trhu.
Zároveň klesá počet vozidiel so spaľovacími motormi. Benzínové autá klesli z 35,6 % na 28,6 % a podiel dieselových modelov klesol v máji len na 9,5 %.
Tento posun je obzvlášť výrazný na hlavných trhoch. Nemecko, Belgicko a Holandsko zaznamenali dvojciferný rast predaja elektromobilov. Francúzsko sa však tomuto trendu vzoprelo, keďže predaj BEV klesol o 7,1 %. Predaj hybridov bol silný vo Francúzsku aj v Španielsku, kde vyskočil o 38,3 % a 34,9 %.
Napriek tomu Tesla – kedysi synonymum pre revolúciu v oblasti elektromobilov – teraz zaostáva.
Spoločnosť zaznamenala strmý medziročný pokles registrácií v EÚ o 45,2 % počas prvých piatich mesiacov roka 2025, keď klesla z 91 996 vozidiel na 50 413. Len v máji sa podiel Tesly na trhu EÚ znížil z 1,6 % na len 0,9 %. V celej Európe, vrátane Spojeného kráľovstva a Švajčiarska, bol pokles Tesly takmer rovnako prudký, pričom registrácie klesli o 37,1 %.
Pokles Tesly prichádza v čase, keď spoločnosť bojuje s narastajúcou konkurenciou a rastúcimi výzvami značky v Európe – jej treťom najväčšom trhu po USA a Číne. Kontroverzné politické vyhlásenia generálneho riaditeľa Elona Muska vyvolali rozsiahle protesty, pričom odpor bol obzvlášť silný voči jeho podpore krajne pravicovej nemeckej strany AfD a väzbám na bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Predajne Tesly po celej Európe čelili v reakcii na to protestom a vandalizmu.
Medzitým čínski výrobcovia rýchlo získavajú pôdu pod nohami. BYD, štátom podporovaný výrobca elektromobilov z Číny, predbehol Teslu v Európe po prvýkrkrát v apríli, keď dodal 7 230 vozidiel – tesne pred Teslou s 7 165 vozidlami. BYD agresívne rozširuje svoju ponuku o cenovo dostupné modely ako je hatchback Dolphin Surf.
V Spojenom kráľovstve, kde čínske elektromobily nečelia žiadnym dovozným clám, predaj BYD v máji medziročne prudko vzrástol o vyše 400 %. Predaj Tesly naopak klesol o 36 %.
Analytici varujú, že Tesla by mohla stratiť viac pôdy pod nohami, ak neobnoví svoju modelovú radu alebo neponúkne konkurencieschopnejšie ceny. Teraz čelí hrozbám nielen od tradičných výrobcov automobilov ako Volkswagen a Renault, ale aj od agilných, dobre financovaných čínskych nováčikov.
Dávno sľubovaný projekt robotaxi Tesly, ktorý v júni v Austine spustil obmedzené nasadenie, ponúkol dočasný nárast akcií a zvýšenie Muskovej čistého imania o 19 miliárd dolárov. Analytici však tvrdia, že dopad je zatiaľ väčšinou symbolický, pričom poznamenávajú, že regulačné a prevádzkové výzvy zostávajú, kým robotaxi môžu významne ovplyvniť podnikanie Tesly v Európe alebo mimo nej.

